Pauzė – stiprus kalbos įrankis,
itin sėkmingai naudojamas aktorių, patyrusių kalbėtojų,
psichologų, koučerių. Pauze galima paryškinti savo mintį, uždėti
akcentą, pakeisti sakinio atspalvį, paskatinti pašnekovą
pasisakyti, susikurti pokalbyje vietos pagalvojimui.
Tačiau įprastoje, kasdienėje kalboje
pauzės vartojamos gerokai rečiau. Kodėl?
Mano nuomone, vienas svarbiausių
faktorių, genančių pauzę iš kalbos, yra nerimas, atsirandantis
nutilus vienam iš pašnekovų. Kuo įtemptesnė pokalbio atmosfera,
tuo labiau baugina pauzės, todėl kai kurie žmonės susijaudinę
kalba itin daug. Pastebėkite kaip diskusijose atsiradusius tuščius
tarpus (pauzes), tuojau stengiasi užpildyti labiau nerimaujantis
pokalbio dalyvis: klausimais (dažnai neapgalvotais), „dalyvavimu
pokalbyje“ kalbant apie nieką, temos pakreipimu, pakartojimu to ką
pasakė... Žinoma, yra ir kita grupė žmonių, kuri atsiradus
įtampai nepasako nei žodžio. Šiuo atveju tai ne pauzė, tai labai ilga tyla.
Tiems, kuriems pauzė atrodo grėsminga
pokalbio palydovė, jos atsiradimas pokalbyje kelia nemalonias emocijas: dažniausiai –
nerimą, susierzinimą, rečiau – baimę ar pyktį. Tam, yra priežasčių.
Jei vaikystėje, kai neturėdavome atsakymo į suaugusiųjų
klausimus buvome: „neišmanėliai“, „blogi mokiniai“,
„nemokšos“, „neklaužados“, tai šiandieną jei nežinome
atsakymo, jaučiamės atsidūrę tokioje pačioje padėtyje ir pradedame jausti tokius pačius jausmus kaip tada, vaikystėje. Taip
pat, manydami, kad pašnekovas jaučiasi panašiai kaip mes ir nenorėdami
kelti jam nepatogumo, užpildome pokalbyje atsiradusias tuštumas
savais žodžiais.
Ką gali duoti pauzė pokalbyje? Jei po
atviro klausimo (klausimo į kurį negalima atsakyti tik taip ar ne)
paliekame pauzę, kas nutinka?
Pirmiausia, suteikiame galimybę
pašnekovui išsakyti gilesnes mintis. Stebėkite kas vyksta:
pašnekovui uždavėte klausimą, sulaukėte atsakymo, dabar
palaukiate dar penketą sekundžių. (Aš tai vadinu penkių
sekundžių klausymo technika.) Greičiausiai jis pridės dar
daugiau, nei pasakė prieš tai, ir gerokai išsamesnių minčių.
Taip pat ir su jumis. Kai pasakėte atsakymą, ir pašnekovas laukia,
nekalba, po keleto sekundžių atsiranda papildomų, išsamesnių ir
įdomesnių minčių ar įžvalgų.
Kitas dalykas – pauzės įgalina
apmąstyti tai, ką mūsų pašnekovas pasakė. Pagalvokime, ar
supratome ką jis ar ji norėjo išreikšti. Gal mums kyla klausimų
iš to, kas jau pasakyta? Juk, išlaikydami pauzę, turime laiko
suabejoti tuo momentiniu atsakymu, kurį labai dažnai pakiša mūsų
protas, štampu. Pauzėse atrandame erdvės empatizuoti pašnekovui,
įsiklausyti į jo išsakytas mintis, ir duoti ramų, neskubotą, apgalvotą atsakymą.
Galų gale, per pauzes yra laiko
įsiklausyti į save. Ką kokie jausmai ir mintys kyla man, iš to,
ką pasako pašnekovas? Kodėl jie kyla? Ar tai pašnekovo
argumentai, ar jo tonas, ar aplinka, ar mano kažkurių dalių
reakcijos į pokalbį? Ar tai adekvatūs jausmai? Jei ne, pauzės metu, turiu laiko susivokti ir net pasiruošti išsakyti ne tik mintis, bet ir kylančius jausmus.
Kaip nesugadinti pauzės? Jei jūsų
dialoguose pauzių maža, ir norėtumėte jų daugiau, kaip minėjau,
galite panaudoti penkių sekundžių klausymo techniką. Svarbu
nesugadinti pauzės. Kalbant dar tiksliau, pauzės savaime
atsiras, kai iš kalbos išimsime nereikalingas dialogo dalis:
- atsakymus į savo pateiktą klausimą;
- papildomus savo minčių aiškinimus, kai pašnekovas to nereikalauja;
- klausinėjimą, tarytum ankstesnis klausimas nebuvo pašnekovui užduotas;
- pasiteisinimus, kad uždavėte būtent šį klausimą, po kurio įsivyravo pauzė.
Žinau, kad iš karto
gali nepavykti naudoti pauzių. (Pauzė.) Bet pabandykite
pagyvinti savo kalbą poros sekundžių tylos intarpais. (Pauzė) Po
to juos pailginti, (pauzė) vartoti dažniau. (Pauzė.) Pažiūrėkite kas
gausis (pauzė). Ir pasidalinkite sava patirtimi.
Pauzės pokalbiuose, gali būti kaip jūsų mėgstamas gėrimas... Pauzė – tai gurkšnis, pokalbiui suteikiantis gyvybingumo. |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.